РОЗВИТКУ КРИТИЧНОГО
МИСЛЕННЯ
Свідоме використання учителем запропонованих технологією роз-
витку критичного мислення прийомів і методів дає високі, за свідченням педа-
гогів, які працюють у цій технології, результати в розвитку самостійного мислен-
ня школярів та підвищенні рівня їх навчальних досягнень. Проте продуктивним
навчання за такою методикою стає лише тоді, коли вчитель сам вирішує дві ос-
новні проблеми:
- якою має бути інформація, що сприяє розвитку критичного (творчого, сві-
домого, аналітичного) мислення?
- який метод (прийом, стратегію) слід застосувати для ефективної реаліза-
ції обраної мети уроку?
Для того, щоб дати відповідь на цеі запитання, вчитель має знати інструмен-
тарій технології, опанувати розмаїття методів, що її складають. Значна частина з
них представлена в цьому розділі і умовно розподілена за категоріями:
1) методи роботи з різними видами текстів;
2) наочні методи організації інформації;
3) постановка запитань;
4) навчальна дискусія;
5) методи рефлексії.
Характеристику методів, що складають кожну з названих груп, подано нижче.
1. МЕТОДИ РОБОТИ З РІЗНИМИ ВИДАМИ ТЕКСТІВ
1.1. Метод опорних слів
Мета застосування
Щоб навчитися критичного мислення, учні мають розуміти, що будь-який
текст (окрім художнього) містить суттєву інформацію (близько 30–40%) і несут-
тєву (близько 60–70%). Істотна, важлива інформація – це ключові слова і словос-
получення, що відображають основне смислове значення тексту. Спираючись на
них, ми скорочуємо текст, полегшуючи засвоєння прочитаного. Несуттєва інфор-
мація – це ввідні слова, фрази для поєднання тексту, непотрібна і нецікава для вас
інформація. Несуттєва інформація допомагає нам зрозуміти важливу інформацію
і сконцентрувати на ній нашу увагу.
Важливо навчитися швидко і якісно відокремлювати істотну інформацію від
несуттєвої. Вибір опорних слів є першим етапом смислового скорочення тексту
для його засвоєння і формується у процесі практичних вправ.
Як організувати роботу
Час від часу потрібно ставити перед учнями завдання типу: «Читаючи текст,
застосуйте метод опорних слів. Випишіть ті слова (словосполучення), які ви вва-
жаєте ключовими для кожної ідеї тексту. Працюючи в парах, перекажіть одне од-
ному зміст тексту, спираючись на виписані слова. Оцініть, наскільки точно ваш
партнер (ка) переказали текст».
Щоб відокремити суттєву інформацію від несуттєвої, учням потрібно послі-
довно поставити перед собою запитання: «Про що текст?», «Хто що робить?» і
«Важливо це чи неважливо?». Перші два питання дозволяють виявити в тексті
ключові (найголовніші) слова і словосполучення. Третє питання дозволяє зали-
шити тільки важливі з них. У результаті «просіювання» інформації залишається
тільки істотне у вигляді «телеграми» – тексту, що показує рух думки від відомого
до невідомого.
Деякі слова або фрази є в тексті головними, що розкривають смисл тексту,
тобто опорними. Опорними словами є, як правило, іменники, дієслова, прислів-
ники. Опорними словосполученнями є стійкі словосполучення, складні терміни,
назви розділів, методів і т. п.
Немає коментарів:
Дописати коментар